Mina bästa tips för att ta hand om sig själv

Ursprungligen publicerat på hannamariefiddeli.blogg.se i november 2015.

”Self care” är medvetna handlingar som syftar till att ta hand om dig själv fysiskt, psykiskt och känslomässigt. Det är helt enkelt allt du gör för att du vet att det får dig att må bra. Måste du ge dig ut på en springtur efter en stressig dag? Då är det self care. Käkar du glass om du är lite nere? Då är det self care. Hur en utför self care ser olika ut från person till person, men är viktigt för alla.

Självklart kan det vara svårt. När en är deprimerad försvinner saker som goda måltider, att duscha regelbundet och komma ut i friska luften lätt från rutinerna. Tro mig, jag vet. Många av de tips jag kommer ge kanske är lite ”öh duuuh” men det kan vara saker som inte alltid är självklara när en mår dåligt eller har en dålig dag. Det kan också vara saker som tycks övermäktiga eller skitfjantiga om en mår riktigt dåligt. Självklart löser self care ensamt inte en depression eller en svacka. Sök vård och var inte rädd för terapi och medicin om du behöver det för att må bra. Ibland är det så. Men det här är i alla fall saker som funkar för mig när jag känner att världen varit lite hård mot mig en dag och jag behöver hämta mig. Här kommer mina bästa self care-tips.

◘ Ta ett bad eller en dusch
Underskatta inte vattnets renande kraft. Och nej, jag menar inget flummigt utan jag menar helt enkelt att vattnet kommer att göra dig renare. Att vara nyduschad eller nybadad är för många en härlig känsla och för mig kan det faktiskt känna som att ett bad eller en dusch tvättar bort lite av dagens bekymmer. Ni vet när en har varit sjuk riktigt länge, sådär snorig och äcklig, och en äntligen duschar och känner sig som en ny människa? Det är den känslan vi vill åt. Ta bilden nedan med lite chill eftersom jag hittade faktan på Pinterest…

Lyxa till det lite: Badolja, badbomber, badskum, tända ljus och en bra podcast

◘ Frisk luft och solsken
När jag under min depression fick rådet av en psykolog att börja ta promenader ville jag bara grina. Fattade hon inte hur dåligt jag mådde? Det var nog det hon gjorde. Frisk luft gör så himla mycket för mående och kan få en dimmig hjärna att bli åtminstonde lite piggare. Solljus är dessutom jätteviktigt eftersom dess UVB-strålar gör så att det kan bildas D-vitamin i huden och D-vitaminbrist ger upphov till trötthet och nedstämdhet. Under sommarhalvåret räcker 15-30 minuter i solen för att uppfylla dagsbehovet, men under vintern har vi ju så jävla lite sol att en kan behöva ta tillskott. Det går att kolla upp sina D-vitaminnivåer på vårdcentralen. Men om vi bortser från de rent somatiska aspekterna så mår en ju bättre, rent mentalt, av att få lite luft, sol (eller regn) på huden och få se något annat än väggarna i sitt hem. Om det verkar totalt övermäktigt med en promenad kanske en kan sätta sig på balkongen eller en bänk i närheten av sitt hem?

◘ Smörj in dig!
Det här kan säkert låta ytligt, men en torr hud gör ingen glad så återfukta den. Det behöver inte vara dyra grejer, kanske kan en till och med använda någon olja en har hemma i skafferiet. I den här punkten ingår också att smörja in såg med sådant som har mer medicinskt syfte. Underhåll dina utslag och eksem. Det kommer att få dig att må lite bättre om eksem inte kliar och stör.

◘ Drick varmt
Jag föredrar te men smaken är som baken. Att dricka något varmt är lugnande (okej, kanske inte kaffe) och värmer dig från insidan. Det är också en grej som är lätt att få in rutin – en kopp te varje kväll för att slappna av och släppa dagen. Det finns tesorter utan koffein/tein så att det inte får motsatt effekt om du är känslig för det.

◘ Ät något gott
Det behöver inte vara nyttigt. DET BEHÖVER INTE VARA NYTTIGT! Det kanske är kontroversiellt att säga det här, men allt en gör för att må bra behöver inte vara nyttigt. Låt kroppen berätta vad du crejvar och ät det. Det spelar ingen roll om det är frukt, glass eller korv med stuvade makaroner.

◘ Kolla på något bra
Ett bra sätt att distrahera tankarna från sådant som känns jobbigt eller tröttsamt. Kanske får en skratta lite också om en ser på något roligt, eller gråta ut lite om en kollar på något sorgligt. Netflix and chill betyder i det här fallet bara Netflix and chill.

◘ Tänd ett ljus
Och låt det brinna. Det här känns ju som världens vanligaste tips för att få det lite mysigt hemma, men det tåls ändå sägas igen. En smart grej är att ha ett doftljus som en bara tänder på kvällarna för då kommer den doften kopplas till ”dags att sova” och att tända det kommer då hjälpa dig att varva ned innan läggdags.

◘ Klappa en katt
Eller vilket husdjur som helst. Eller be en människa klappa dig. Det frigör hormoner som får dig att må bra och är dessutom mysigt om en gillar sånt. Lite massage för spända muskler gör också susen.

◘ Yoga
Yoga ökar din kroppskännedom och ger dig verktyg att varva ned. Och då menar jag inte att du ska böja dig i märkliga vinklar och vända ut och in på dig själv. Yoga kan vara att bara sitta ned, andas långsamt och försöka att bara vara i sin andning. Yoga kan vara lägga sig ned på golvet, fokusera på andningen och släppa allt för några minuter. Och det kan vara fysiskt krävande, utmanande och frigöra lyckohormoner. Det är det som är rätt trevligt med yoga, en kan välja hur en utövar det efter sina behov. Youtube är fullt med videos i olika svårighetsgrad!

Vad gör du som är self care? Har du några bra tips som kan hjälpa andra? Dela med dig!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *